2012-3 Wörthersee - Camping og bil

Search
Go to content

Main menu

2012-3 Wörthersee

Club Golf Danmark

Wörthersee side 3

Denne beskrivelse starter på side 1, men er fortsat fra side 2.


Det var tid til at sige farvel - og hvordan kunne man gøre det bedre end med denne række af billeder fra havnen i Reifnitz, som den så ud da vi så den for sidste gang i denne omgang?! Røgen som man kan se på et par af billederne i højre side er fra scenen hvor det gamle Shell lå.

Et skilt ombord på færgen, som er sponseret af ... Seat :)

På vej hjem måtte jeg lige forbi Boxen-stopp - eller Pitstop, som det hedder på dansk. Den med GT5 og konkurrencen om at få en GTI ... til låns i en måned. Min rekord fra i går stod endnu på tavlen - så jeg slog lige lidt mere end 1 sekund af og kunne indkassere en stor flaske med ruderens, en luftmadras og en vaskeklud - og var altså stadig på førstepladsen. Bagefter gik det lystigt videre på de VW-pakkede veje. På vej rundt i Reifnitz fik vi fra samme firma udleveret et par tæpper, hvorpå der var syet et par "Volkswagen Service" mærker på.

Ved Hofer og Spar i rundkørslen ved Rosenthaler-Strasse, Rosegger Strasse og Keutschacher Strasse var der lige som i går en kæmpeflok VW-fans, der havde taget opstilling med stole, bajere og hvad der ellers kræves til en hård dag i solen. Vi kørte ind på Spars parkeringsplads, der havde en vagt stående til at afvise folk som så ud til bare skulle ud på fortovet for at tage opstilling. Overfor stod en anden vagt på en parkeringsplads, hvor der imod betaling var rigelig plads til at parkere. Politiet havde også travlt i området - en politibil stak på et tidspunkt af med fuld udrykning.

Vi kørte hjem med dagens indkøb - og varmede noget af den i mikrobølgeovnen.

Vejret har været fint i dag - op til 20 grader. Det behøver ikke være varmere for vores skyld - blot solen skinner :)

Lørdag:

Det første jeg gjorde i dag var at gå over til bulgarerne for at tjekke om deres VW bobble var hjemme. Jeg havde snakket en del med dem i forgårs og bilen var ikke at se hos dem i går, men her til morgen var den der. Jeg tog et par billeder ...

.. i den tidlige morgensol, og et par billeder af mine nye venner. De findes på www.vwclub.bg og jeg kan fortælle at de er dedikerede VW-fans.

De har kørt over 1.100 km for at komme til træffet, og det var glade VW-fans.

De køber biler i Tyskland og Italien, men er godt klar over at biler fra Italien måske ikke lige har kørt så lidt som man kan læse på kilometertælleren. Det er ikke muligt at tjekke eftersyn hos andre end den forhandler man har handlet hos, i modsætning til Tyskland, hvor man hos hver VW-forhandler kan se alle andre forhandleres salg på den samme bil.

Inger gik i receptionen for at hente vores depositum - men fik at vide at det kunne skam ikke lade sig gøre før efter kl. 16.00, fordi vores mobilhome skulle kontrolleres først. Der gik et par timer før det gik op for mig at det nok var en løgn der dækkede over noget andet - hvad det så end var. Vi snakkede med vores Hollandske naboer til kl. 13.30 ude i det gode vejr, og kørte så i receptionen for at hente pengene. Næh, eftersynet var rykket til kl. 15.00, men der var ikke penge at få før der var foretaget eftersyn!

På snedig vis havde jeg sat nogle stole op foran døren til vores Mobil Home. Et armlæn på en bestemt måde i forhold til en dørholder på døren - og en fod fra en plastikstol oven på samme fod på den førstnævnte stol, så hvis der var nogen der ville ind, skulle de flytte stolene - og vi havde lavet således at de ikke kunne kikke ind. Så var spørgsmålet - dette eftersyn, som var så vigtigt, var det foretaget, når vi kom tilbage igen?

Vi kørte til GTI.BoxenStopp for at se hvordan det gik med min omgangstid. Da jeg kom, fik jeg at vide at jeg var blevet slået, så jeg satte mig i stolen og slog 1/10 sekund af den nye påståede rekordholder - det viste sig dog ret hurtigt, at det var min egen tid fra i går jeg havde slået!

Derefter kikkede vi os lidt omkring - i nærheden af GT5-spillet. Det viste sig ret hurtigt at de piger der stod der ikke havde forstand på spillet. De anede intet om Traction control (som var slået til og derfor gav en langsommere tid), ABS (som var slået fra og ville give en bedre tid slået til) og dæk (som ikke var de bedste dæk man kunne montere). Disse 3 ting kunne man lynhurtigt ændre i opsætningen (hvis det var det man ville), køre en hurtigere tid og ændre tilbage til deres "GTI.BoxenStopp" opsætning. Andre kunne distrahere pigerne med nogle spørgsmål mens man lavede disse ændringer og i mellemtiden kørte en god tid på den bedre opsætning.

Jeg fortalte dette til deres "chef" - men han ville ikke  høre på det. Ikke fordi han havde en meter forstand på spillet, men fordi han vidste bedre.

Der lå en liste i går ved spillet med diverse tider på - nogle af tiderne var bedre end mine, men de 2 førnævnte piger fortalte at min tid var den bedste og at de andre var diskvalificerede. Hos "chefen" fik jeg at vide at min tid kun var den bedste for dagen.

Well .... min tid fra dagen før stod på en tavle både i går og i dag som den bedste, jeg forstår ikke hvorfor dagens bedste og ikke "alle dages bedste" ikke skulle stå der.

Jeg opgav at diskutere med dem.

Gevinsten - 1 måned i en Golf GTI - ville også kun give udgifter. Især benzinkontoen ville hurtigt tømme dieselkontoen :)

Med dette en af de sidste indtryk af Østrig forlod vi BoxenStopp.

Der var ikke nær så mange folk på vejene som der havde været de tidligere dage - selv antallet af politier var nedadgående. En enkelt opsætning med en radar så vi dog på et tidspunkt.

Østrigerne har efterladt mig med indtrykket af at være et meget uvenligt folk. Har jeg stillet dem et spørgsmål, har de mange gange et sted i svaret begyndt at snakke med andre, og så bare ladet mig stå. Enten er det et meget uvenligt folk, eller også har de måske troet jeg er tysker - uanset, så er det dårlig stil.

En tyskkyndig jeg har i huset påstår at hun ikke ved hvad ovenstående betyder :)

Det må være denne 235HK GTI man kunne vinde en tur i ..

Sådan så den ud forfra.

Da vi kom tilbage fra vores lille udflugt omkring kl. 16.30, kørte vi direkte i receptionen for at hente vores depositum. Der var slet ingen problemer - dog var hun ikke sikker på om der var blevet kontrolleret, men vi havde jo ikke været hjemme og kunne ikke vide det. Men vi fik alle pengene uden problemer, selv om vi egentlig skulle betale bl.a. Kurtakst, 1,50 Euro pr. dag pr. person.

Da vi kom tilbage til vores Mobilhome kunne vi konstatere at: Der ikke havde været nogen indenfor ... ganske som forventet.

På vores tur ind mod Klagenfurt, kom vi forbi Krampendorf, som var et anlægssted for færgen fra Klagenfurt til Reifnitz. I receptionen havde vi fået at vide at Klagenfurt var nærmste havn, men Krampendorf ville have givet os både en kortere køretur og en kortere sejltur - begge ville have været billigere for os.

Hvem sagde serviceniveau - eller mangel på samme?

Om aftenen fik vi os en afsluttende snak med vores hollandske naboer. Vi sad på et par stole i den hastigt svindende aftensol og fik snakket om lidt af hvert. Det var vældig hyggeligt.

Søndag

Det var blevet tid at køre hjem. Klokken 05.45 listede vi afsted, ud igennem porten - som åbenbart godt kunne åbnes indefra i dens lukkeperiode - og begyndte at køre hjem. Vi nød turen over Radstadt og kørte igennem Østrig uden at komme på motorvejen. Ved den sidste tankstation i Salzburg tankede vi den halvfyldte tank op med billig Østrig diesel (så billigt var det faktisk heller ikke) - og kørte kl. 09.20 videre på den tyske motorvej.

Aldrig har det været så mange biler på de tyske motorveje, mens jeg har været der, og aldrig har der været så mange køer - og aldrig har de været så lange. På A2 ved Braunschweig var der på et tidspunkt 30 km kø, som vi godt nok undgik en stor del af - men først da vi for alvor besluttede os for at køre direkte nord på ad hovedvejene til Soltau - hvor vi så kørte resten af turen uden den slags problemer. Selv tunellen i Hamburg kunne jeg kørte igennem med 83 km/t uden at blive generet af andre biler.

Kl. 00.30 blev vi kontrolleret af et par flinke betjente i en rundkørsel ved omfartsvejen i Esbjerg. Det var vist første gang mit kørekort blev kontrolleret i en politikontrol siden 1978 - men det virkede endnu. Vi fik fortalt hvor vi havde været henne, og da den ene betjent gav udtryk for interesse for vores tur, fik han en folder fra VW club Golf Danmark.

Bagefter kørte vi hjem i seng. Det var vist næsten 1.500 km den dag der løb på uret.

Køleskabet på bagsædet havde vi haft stor glæde af, især fordi det var i stand til at få temperaturen ned omkring 0 grader. Der er ikke noget bedre end en rigtig kold Cola, der kildrer hele vejen ned igennem spiserøret. Det skulle da lige være 2 af slagsen :)

Mandag kørte jeg så en tur på tanken for at få et overblik over vores brændstofforbrug. Det så således ud - husk at der blev fuldtanket i DK før start og at turen gik forbi Nürburgring:

Kommentar: Den tankning der ovenfor er angivet til at have sket ved Nürburgring, fandt rent faktisk sted i Luxembourg. Det ses også på prisen...

Turen hjem gik over Alperne på de små veje uden at komme i kontakt med motorvejssystemet. Den tog 3 timer, takket være det tidligere tidspunkt en søndag morgen, hvor der stort set ingen trafik var.

 
Back to content | Back to main menu