2013 Hamburg - Camping og bil

Search
Go to content

Main menu:

2013 Hamburg

Campinghistorier

Hamborg i december 2013

Denne tur ville blive første tur i vores nyindkøbte (men brugte) Knaus Azur 560 Royal, hvilket vi glædede os meget til. Vi håbede begge på lidt frostvejr, så vi kunne få testet vores radiatorvarme (vinteroptimering er spild af tid, Peer :)).

Vognen blev hentet en uges tid før afgang fra vinterskjulet. Det skulle være når alle parter havde tid, fordi vognen skal kantes ud af sit hjørne og underlaget er ikke det bedste. Turen til Hamborg skulle også bruges til at finde ud af om vi kunne klare os uden en mover. Jeg ville gerne have en, når jeg parkerer og henter vognen fra sit vinterhi, - men det er ikke grund nok til at købe en, når man skal tømme læderet for at få sit ønske opfyldt.

Vel hjemme i indkørslen konstaterer jeg at laderen er en pulslader. Der sidder et 100A startbatteri i campingvognen - den får lov til at blive siddende indtil moverindkøbet er besluttet. Der var 12,08V på batteriet før jeg begyndte at lade på det - men da vandpumpen gik i gang når jeg satte 230V på campingvognen besluttede jeg mig for at vente et par dage på at lade batteriet helt op - så skulle den værste frost nemlig overstået i denne omgang. Men det skulle vise sig at vejrudsigten, som ikke sagde et eneste ord om storm, da vi tog afsted på vores tur - ville komme til at koste os en campingvogn!

Lørdag d. 30. november 2013

Efter en halv arbejdsdag blev campingvognen pakket med det sidste - troede jeg. Jeg har i nogen tid tænkt på at få lavet en personlig pakkeliste, så vi var sikre på at få det hele med - men det var blevet ved tanken: Den vil være bedst at lave når vi sidder i campingvognen og kan se hvad vi har med - og hvad vi mangler. Så det jeg så ikke fik med - og det vil ikke ske mere :) - var min computer. Min - vores - livslinje til virkeligheden. Jeg overvejede at køre hjem efter den - 400 km x 2 - men opgav.

Indkøbene lavede vi som sædvanligt hos "Grenzmarkt zur Krone" lige syd for Padborg by, hvor der som regel altid er mulighed for at parkere et vogntog omme bagved mellem lastbiler og andre campingvogne. Så kom der et ønske om aftensmad fra den bedre halvdel - jeg havde endda købt slik - så måtte vi lige omkring pølsevognen ved Fleggaard også :)

Søndag d. 1. december 2013

1 times tid før ankomst til campingpladsen var jeg lige inde i hønsehuset for at tænde for gasvarmen - så der var dejligt varmt, da vi havde skruet støttebenene ned og havde tilsluttet 230V. Gassen blev slukket og vi nøjedes med strømvarme resten af tiden på pladsen. Med temperaturer omkring og lige over 0 grader var det muligt at holde en rimelig temperatur i vognen med 1kW - men der er mulighed for at gå op til 3kW og campingpladsen kunne levere varen!

Vi brugte søndagen til at lave .... ingenting. Vi slappede af hele dagen i campingvognen og nød varmen. Utroligt hvad man kan få for ganske få euro om dagen. Hvordan kan strøm - tilsyneladende - være så billig på tyske campingpladser, når den koster kassen i Danmark?

Mandag d. 2. december 2013

 

Det var en kold, men lys morgen - is på bilen, så kunne man da lære at vende den så solen kunne varme det væk fra morgenstunden! Vi begav os så ud i den Hamburgske køkørsel - det blev en næsten daglig begivenhed: Hamburg har 5 millioner indbyggere og en masse gennemkørende trafik, så lidt Stau skal det jo give.

Vi havde besluttet os for Hagenbeck Zoo. Indgangsentre 20 Euro pr person plus 12 Euro, hvis man også vil i tropeland - og det ville vi da. Lige som med alle de andre seværdigheder vi besøgte, kan det i højeste grad her anbefales, at man møder op ved åbningstid. Dels undgår man ventetid i en kø og dels undgår man ved nogle af de længerevarende seværdigheder trængsel på stedet.

Tryk på startknappen og flyt musen væk for at se teksten for hvert enkelt billede.

Ovenstående er kun et udsnit af de mange dyr der er i Hagenbech zoo. Jeg må huske at skrive reservebatteri på pakkelisten, når jeg engang får den lavet :)

Zoo havde en restaurant åben, hvor vi fik lidt at spise. Derefter hjem i campingvognen for at nyde varmen og hvile vores trætte fødder. Man er jo ikke 20 mere.

Tirsdag d. 3. december 2013

07.45 stod vi op næste dag for at bøde for mandagens fejltagelse, så denne gang stod vi klar ved seværdighedens åbningstid, selv efter en gang stau i morgentrafikken. Parkering er altid spændende i Hamburg, men netop fordi vi mødte så tidligt op - kl. 09.30 - var der plads lige foran miniatureland Hamburg.

Man kan sige det er en modeljernbaneudstilling, og motiverne er stjålet fra virkeligheden. Dog er den relativ store Knuffingen Airport taget fri ud af fantasien. Personerne på billederne er lidt over en centimeter høje, så man skal rigtig tæt på, og støv er derfor meget nemt at spotte på billederne.

Vi brugte 4-5 timer på at studere opstillingerne, det er nok nogenlunde den tid det tager at se udstillingen i de gamle lagerbygninger på havnen i Hamburg (Speicherstadt).



Der var masser af camping(s)motiver rundt omkring.




Julemanden blev afsløret her på vej ned i en skorsten ..



Hvem siger det kun er virkeligheden, der er smuk?



Brand- og redning på arbejde ...




Oldtimer camping på stranden ...



Julemændene strejker - de har simpelthen spærret et stykke landevej og står der med deres skilte.





Der lød regelmæssigt udrykningssignaler. I dette tilfælde til brand på slottet, som både blev vist i form af røg, lys og lugt. Men brandvæsenet klarede det hver gang! :)






Mange biler kan også selv køre rundt. De holder pause ind i mellem ved rødt lys for at få ladet noget strøm på.



Speicherstadt i Hamburg - der hvor udstillingen var - var selvfølgelig også sat op som model. Når man skulle en etage op - ja, så var der så højt til loftet at man blev nødt til at gå hvad der svarer til 2 etager op.

Der var rigtig mange motiver, man kan fylde hele internettet med billeder derfra, jeg har blot valgt nogle få af de billeder jeg tog. For hvert ca. 20. minut bliver det mørkt i nogle minutter, så kører bil og tog selvfølgelig rundt med lys på, der er gadelys og lysene i huse og lejligheder bliver tændt og slukket.

I forbindelse med udstillingen var der en restaurant med billige priser, desværre var vi løbet tør for kontanter på det tidspunkt, så vi kørte med forurettede maver ud i vestbyen for at besøge



Tysklands efter hvad jeg ved største elektronikkæde, www.conrad.de, som har alt hvad der er værd at sælge inden for moderne elektronik. De har 2 forretninger i Hamburg, og en 25-30 fillialer fordelt ud over Tyskland og Østrig. Ud over at besøge dem på nettet plejer jeg også at besøge dem live, hvis jeg kan komme til det.

Bagefter kørte vi ud til Fritz Berger - også en landsdækkende virksomhed i Tyskland, men med campingudstyr. De var ved at skulle til at flytte i nye lokaler, dem de havde i nordbyen var da heller ikke noget at prale af, så jeg håber at se dem i større lokaler i det nye år. Vi kikkede en masse, men købte ingenting.

Den stod på rugbrødsmad om aftenen - det måtte vi se at få lavet om på. Der var 25 Lidl-butikker i 10 km´s omkreds fra hvor vi var, men der var også 25 Rewe, så dem besluttede vi (Inger) os for at besøge næste dag, så vi kunne få noget ordentlig mad :)


 

Onsdag d. 3. december 2013

Denne dag ville vi besøge den gamle Elbtunnel. Den blev færdigbygget i 1911 som forbindelse mellem Sct. Pauli og Steinwerder, et havneområde der ligger lige 450 meter syd for.




I 2008 var der ca. 300.000 biler, 63.000 cyklister og 700.000 fodgængere, der brugte tunnelen. Det koster 2 Euro for en bil og er gratis for de 2 andre katagorier.



Biler må køre som ovenfor anført - der er simpelthen ensrettet den ene eller den anden vej i forhold til hvad klokken er. Man tager på arbejde i første periode og retur igen i 2. Fodgængere og cyklister må dog køre over som det passer dem.



En flok ikke særligt rene campingvogne stod på den anden side af Elben (sydsiden), nogle af dem var rigtig godt sorte fra jord, men de blev brugt: De var stort set alle sammen sat til strøm. Vi formoder at det er havnearbejdere, der bruger dem som bolig i en periode, og derefter kørte hjem for at holde weekend/fri med familien.





På sydsiden gik vi venstre rundt et par gange og havde her en glimrende (vejret taget i betragtning) udsigt over Elben. Denne hjuldamper så vi et par gange i forbindelse med vores omgang med havnen - :) - den sejlede nu lidt for hurtigt til at jeg troede på at det kun var hjulet der drev "damperen" frem: Mon ikke der sad et antal skruer under vandlinjen? :)



Det er bygningen til venstre man går ind i for at komme under den gamle elbtunnel. Eller kører ind i, hvis det er det man ønsker.

Bagefter tog vi "spadsuretæren" tilbage til nordsiden af Elben og tilbage til bilen. Det var en okay oplevelse til prisen (gratis), Miniatureland kostede 23 Euro pr. næse, det var dog også ok, vi fik da set noget.

Så var det blevet tid til Proto Type udstilling.

Tryk på play til venstre i billedet, og se nogle af de mange biler fra Proto type udstillingen.

Hvis man ikke er interesseret i Porsche, vil jeg ikke anbefale udstillingen. Det kostede 12 Euro pr. person, lidt dyrt for et tysk museum, synes jeg.

En køresimulator, som der blev annonceret for som en af attraktionerne, virkede ikke efter hensigten: Bremsepedalen var virkningsløs. Ikke så meget ved, når man er bidt af en gal køresimulator (se mere på GT5 (og snart GT6)) her på siderne.

Så var det blevet til en tur i Rewe, hvor vi købte ind til kyllingebryst og Rösti.

Vi sover pænt godt i den nye vogn og er hurtigt blevet rigtig glad for den. Når man lige skruer et par grader ned for natten, så får man det ikke for varmt. Nogle stofbeklædte dækplader ved sengen sørger for at den varme luft bliver ledt fra radiatoren under sengen op over hovedhøjde, så man ikke bliver stor i hovedet af at indånde varm luft hele natten (læs: får hovedpine).

Torsdag d. 5. december 2013

Torsdag stod vi op så vi kunne parkere uden for Hamburg Dungeons ved åbningstiden - kl. 10.00. Vi holdt på samme plads som om tirsdagen, hvor vi var i miniatureland. Trods et betydeligt kortere parkeringsophold blev denne parkering noget dyrere, vi gætter på at ham der kræver penge ind for parkeringen scorer en del penge til egen lomme på det, fordi der var ingen kvittering til os for opholdet.

Hamburg Dongeons er et stykke af Hamburgs historie, der bliver beskrevet ved at skuespillere trækker de besøgende rundt i nogle rum med tilsatte specialeffekter. Skuespillerne forsøger at gøre det uhyggeligt, men det virkede ikke rigtigt på os 4 voksne, der var kommet først til indgangen. Men vi ventede på en skoleklasse i 11-12 års alderen, og det hjalp da på uhyggeniveauet :).

Det var desværre ikke tilladt at videofilme og tage billeder derinde (blitzlys ville også ødelægge alt for de besøgende), så det er begrænset hvad jeg har af billeder.

Mens vi stod og ventede på at skoleklassen skulle komme til udgangspositionen, blev vi udspurgt om alt muligt. Hvor lang tid vi havde kendt hinanden og hvor vi kom fra. Et par fra Cuxhaven fik en kommentar med om at "jamen så vidste de jo slet ikke om de havde et hjem, når de kom hjem". Det var åbenbart vejret, der ville skabe sig. Det havde vi ikke hørt noget om, men der var heller ikke de store muligheder for at læse eller høre nyheder: Jeg havde jo glemt min computer - og når jeg kørte bil i Hamburg kørte jeg helst med radioen slukket for at være så koncentreret om trafikken som muligt.

Nå, endelig blev skoleklassen klar og vi blev trukket indenfor. På et tidspunkt var der en af eleverne der begyndte at græde - jeg formoder p.g.a. nogle høje lyde, og han blev ledt ud af en nødudgang, og vi andre fortsatte rundturen.

Der blev fortalt om pesten i Hamburg, de tog hvert andet liv. Dette blev tydeliggjort over for eleverne ved at at der blev talt på hver enkelt elev .... "ein, du nicht, ein, du nicht" .... Lidt senere i den samme seance skar skuespilleren i en pestbyld på et "lig", der lå foran ham til dessektion - hvilket resulterede i at de forreste elever fik sprøjtet lidt vand i hovedet. Nogle troede åbenbart det var fra bylden, og skuespilleren sendte straks de elever væk der syntes det var ulækker - fordi de skulle jo nødigt smitte de andre :). Liget på bordet havde en modig elev hænderne helt nede i for at finde bl.a. hjertet (der kunne slå, selv om "liget" var dødt) og mavesækken.

Senere var der fortælling fra den store brand i Hamburg. Vi fik bl.a. at vide at havnearbejdere smed petrolium i havnebassinet for at undgå de gik i brand - og at brandmænd senere brugte det samme vand til at slukke branden med, fordi der ikke var "rigtigt" vand nok at få. Det bidrog lige som til katastrofen, blev der fortalt.

Sidste moment var et frit fald i en "elevator" - det var dog ikke så langt som jeg havde håbet på. Men vi fik et billede taget i det øjeblik stolen forsvandt under os, og der var lige som ikke fuld kontrol alligevel :)

De 2 sidste billeder er fra en restaurant, der er i forbindelse med Hamburg Dungeons. Der var lukket, så vi forsvandt ud i friheden igen.

Dungeons er nok mest for børn sammen med deres grinende forældre :) - men man skal være god til tysk for at kunne følge med i alle historierne. Danske skoleelever vægter som regel engelsk højere - men det skulle også være muligt at få en engelsk rundvisning.

Das Boot - Uboot - var næste aktivitet. Den lå kun få km væk.

Vi kom ind i ubåden til pensionistpris - 14 Euro for 2 personer. Det var så det bedste ved det besøg. Der var ingen til at forklare hvad det var vi så. Det tog ca. 25 minutter at kravle de små 100 meter fra den ene ende af ubåden til den anden.

Billedet ovenfor er fra forstavnen (går jeg ud fra), hvor torpedoerne bliver affyret.

Fra "bagenden". Alt imellem er et virvar af små kahytter, målere, rør, håndtag af enhver slags m.m.m.


Billetdamen havde advaret om forhøjede vandstande i Hamburg. Vandet skulle stige så meget at muren i baggrunden skulle blive berørt. Billetdamen havde en bil parkeret uden for hendes butik, og politiet havde været forbi for at høre hvad det var for en bil der holdt derude (det var så hendes), så der var dårligt vejr på vej. Vi havde fået en SMS hjemmefra at det ikke ville blive så galt som sidste gang i oktober, så vi var ikke så bekymrede.

Vi kørte hjem og tog en tur i Ikea, som ligger lige ved siden af Knaus campingpladsen i Hamburg. Vi skulle bruge noget belysning til vores køkken derhjemme og overvejede også at købe noget til klædeskabet i campingvognen.

Det var både koldt og blæsende med temperaturer  omkring lige over 0 grader.

På et tidspunkt tager vinden godt fat i campingvognen og ryster os godt - men derefter var vinden kun at høre i trætoppene langt over hovedet på os og vi var ikke bekymrede overhovedet.

Dramatikken melder sig først om fredagen - sammen med resten af historien :)

Fredag d. 6. december 2013

Vi vågnede ved at vækkeuret ringede til sædvanlig tid og gjorde os klar, så vi kunne være inde i byen til åbningstiden af vores næste event. Der er nogle foldere for hver bydel, hvor nogle forretninger havde valgt at sælge sig selv - vi havde valgt Lindli, som er en forretning der sælger usædvanlige gaver. Det viste sig at være en meget lille forretning med et gammeldags udvalg (jeg synes det var lidt kedeligt, der var for lidt elektronik :)), så vi kørte hurtigt videre imod vores næste destination - juletræsmarkederne ved Rådhuset og på Jungfraustieg, som skulle være det største og mest velbesøgte i Hamburg.


Skæbnen ville at vi på denne korte tur kørte lige forbi den anden Conrad-forretning i Hamburg, den ved Hovedbanegården, så det trak vældigt i rattet da vi kørte forbi der. Efter at have udforsket forretningen gik vi udenfor - og fandt vores første julemarked i Hamburg. Det var godt nok en skuffelse - der var kun spiseboder af forskellig slags, både af den faste men også af den lidt mere fllydende form. Havde man købt ind i en biks, så var man blevet mæt og behøvede ikke at besøge resten.

Vi skyndte os hastigt videre imod vores sidste mål.

I nærheden af Jungfraustieg søgte vi efter en P-plads på GPS´en, og fandt en i en af gaderne langs med samme gade. Der var rødt lys, da vi ankom, da det blev grønt skulle vi køre op ad en stejl rampe. Jeg ventede nedenfor så jeg ikke skulle til at starte midt på rampen - det blev ham foran nemlig tvunget til, da der var total panik længere oppe. Der blev lavet en masse hjulspin, da han skulle sætte igang igen med sit baghjulstræk.

Julemarkedet på Jungfraustieg var også en skuffelse. Det var nærmest en teltlejr, og der var heller ikke der det store udvalg. Desuden stod der en stiv pelikan med temperaturer omkring nul-punktet, så vi skyndte os ind i de små gader, hvor der var lidt mere læ. Så fik vi øje på rådhuset, hvor der også skulle være et julemarked, så vi begav os på vej i den retning.

Rådhuset i Hamburg er virkelig imponerende - så højt og bredt at det er umuligt at tage ét billede, som beskriver det hele. Når man kom indenfor opdagede man at en etage kan være lige så højt som et 3-4 etagers hus. Juletræet indenfor havde en højde der passede dertil.

Selvfølgelig var julemarkedet ved Rådhuset det mest imponerende - det kunne man jo have sagt sig selv. I stedet for telte var der sat træhuse op, og udvalget var virkelig mange gange større end de andre julemarkeder vi havde besøgt.

Jeg havde for en gangs skyld taget min telefon med - og den ringede så med ukendt nummer. ´Jeg havde en campingvogn til salg stillet op på en mark, og den var blæst omkuld´. Jeg fortalte at jeg stod i Hamburg og ikke rigtigt kunne gøre noget ved det. Da vi havde set nok af julemarkedet og var på vej til bilen, ringede telefonen igen - denne gang var det så ejeren af marken, som heller ikke havde set hvordan det så ud, men enden på den samtale blev at jeg hurtigst mulig skulle sørge for at campingvognen blev fjernet, da den havde ødelagt et hestehegn og et elektrisk hegn.

Jeg ringede til en kammerat og bad ham lige køre forbi for at se hvordan det så ud. Campingvognen lå på siden og taglugerne var smadret - men - som han sagde - ´min undervogn var fin´. De 2 andre campingvogne, som havde stået samme sted, stod stadig op, fik jeg at vide.

Jeg ringede til Falck for at få dem til at hente campingvognen. Man ringer til et call-center, som ikke har nogen som helst anelse om de lokale forhold, så det skulle specificeres ned til mindste detalje. Selvfølgelig glemte jeg at opgive et telefonnummer på campingforhandleren, så jeg måtte igang igen for at få det lagt ind i køreordren. I første forsøg fik jeg fat i et stresset kvindfolk, som ikke magtede at finde ordren, fordi hun ikke kunne søge på f.eks. mit telefonnummer eller min adresse. Smart! Andet forsøg endte bedre - vedkommende havde snakket med et andet call-center som havde ordren liggende og hun lovede at lægge telefonnummeret ind. Det var campingforhandlerens privatnummer, fordi han havde ferie til efter nytår.

Det havde hun så bare ikke gjort, så da den flinke falckmand ringede for at høre nærmere, fik han det så.

Vi kørte hjem på campingpladsen.

Vi mistede lidt lysten til at se mere julemarked (det var stadig koldt og vi havde fyldt maverne :)) - og kørte tilbage på campingpladsen. Vi gik alligevel i Ikea for at spise i deres restaurant, det er dog ikke maden Ikea bliver kendt for :)

Om aftenen besluttede vi os for at køre hjem næste dag. Vi havde set alle de seværdigheder vi ville se og med baggrund i hvad der ventede os, kunne vi godt bruge en dag ekstra derhjemme inden vi skulle møde på arbejde.

Lørdag d. 7. december 2013

Næste morgen gjorde vi klar til afgang. Turen gik nordpå. Brændstofforbruget er ikke imponerende - der er ikke mange flag i nærheden af motorvejen, så man kan se vindretningen, men et lille fif: Kik på møllevingerne: Drejer de med uret, er der medvind, drejer de imod, er der modvind. Og der var mere eller mindre modvind hele vejen - lige som der plejer at være når man kommer nord for Hanover.

Vi var også lige inde omkring grænsekiosken for at købe lidt ind og få noget i skrutten. Brændstof er billigere i Danmark, og vi foretog den første tankning på turen nord for grænsen.

Søndag d. 8. december 2013


Vi var forbi marken hvor vores campingvogn havde været parkeret. En anden campingvogn var flyttet lidt - men da vi kom tættere på kunne vi se at den lige var trillet en omgang. Alt var - som i vores - hulter til bulter indenvendig, og ved det ene hjul var der opbygget en lille forhøjet græstue, fremkommet ved landingen. Støttebenene var skæve og lågen på gaskassen var kommet lidt ud af kurs.

Det var et trist syn der mødte os ved campingforhandleren. Campingvognen var dømt død ved ankomsten - så den var ikke kommet indenfor i varmen.

Lidt træls at se sin gamle vogn på den måde, vi ville hellere have solgt den til en glad campist, der også kunne have fået den samme fornøjelse ud af den som vi havde.

Til sidst lidt om turen. Den havde kostet os 730 Euro i hård valuta til vores daglige forbrug og diverse indkøb, heraf 205 Euro for 7 overnatninger. Strøm - som jeg skrev lidt om længere oppe - var 3,50 Euro om dagen.

Brændstofforbruget, som ikke er inkluderet i ovenstående beløb, fra Esbjerg til Esbjerg over Hamburg ser således ud:


Nu skal vores "nye" - og stadigvæk hele :) - campingvogn flyttes i vinterhi (den står i et maskinhus, så ingen ko på isen dér), og så glæder vi os til at komme på tur næste år :)

Efterskrift:

Bilen har - som det fremgår af ovenstående - ikke kørt tilfredsstillende. Efter hjemkomsten har jeg skiftet nogle dimser i forhjulsophænget. På tysk hedder de querböcher (der er 2), på dansk måske bagerste styreophæng. Bilen kører nu som ny :)

 
 
 
 
 
 
 
 
Back to content | Back to main menu