2015 San Marino og Garda - Camping og bil

Search
Go to content

Main menu:

2015 San Marino og Garda

Campinghistorier
 
Pause på en parkeringsplads. Polakken i 4-hjulstrækkeren holdt lidt alternativt. BMW´en kørte forbi i første omgang, men vendte så tilbage efter et par minutter. De præsenterede et politiskilt og polakken måtte præstere papirer. Hvad det endte med ved jeg ikke, da vi kørte midt i det hele. Vi holdt - som det fremgår af billederne - lige overfor og fyldte 4-5 af de 6 parkeringspladser der var der. Det havde åbenbart ingen interesse fra politiets side.

Jeg havde købt nogle EMUK-spejle til bilen, fordi campingforhandleren fortalte at det var de eneste på markedet til Golf VII. Godt nede af motorvejen - lige på den anden side af tunellen i Hamburg - hørte vi så en mærkelig lyd. Det viste sig at højre spejl var væk. Jeg bandede og begyndte at spekulere i hvilken forhandler vi kunne holde uden for næste dags morgen, hvor der var en rimelig chance for at vedkommende havde et spejl til en Golf VII.
Det var mørkt, men efter nogle minutter så Inger pludselig at spejlet stadig sad derude - den var faldet ned men hang stadig i en bøjle, der var på spejlet. Jeg kørtre ind i nødsporet - der var faktisk ingen trafik på det tidspunkt - og med nedsat hastighed fik Inger spejlet reddet ind i sikkerhed. På den næste rasteplads  klippede vi noget skridsikkert stof til - det man normalt bruger som underlag på hylderne i campingvognen - og fik sat spejlet lidt mere i spænd. Forhandleren kan nok forvente at vi lige henvender os når vi kommer hjem.

Billedet er et modelfoto for at vise hvordan det kunne have set ud - taget på pladsen da vi kom frem til San Marino.
Første overnatning på en rasteplads i nærheden af Braunschweig. Alle lastbilerne var kørt ud på motorvejen, så der var forbavsende stille om natten. Det er godt at sove på rasteplads en søndag nat :)


Jeg ville lige tage et billede af en Hollænder, som holdt over 3 parkeringspladser - det skulle jeg så ikke have gjort. Jeg tabte telefonen lige før jeg tog billedet, den faldt på asfalten og linsen til kameraet gik så meget i stykker at jeg ikke vil være de billeder bekendt jeg kunne tage med det på resten af turen. Jeg må forsøge at få den repareret når vi kommer frem til destinationen.

Selve turen længere sydpå foregik lige som førstedagen problemløs. Vogntoget lå klippestabilt, og jeg holdt mig på 90 km/t efter GPS. Det er ved 1.500 omdrejninger, og motoren trækker bare godt der. 

Ved betalingsanlægget for Brenner valgte jeg at køre igennem slusen for lastbiler - hvilket straks udløste en MEGET utålmodig dytten af en bagvedkørende lastbil, da jeg holdt for at tage billetautomaten i øjesyn, så jeg lod mig moppe igennem uden at få betalt. Gad vide om der ligger et brev til mig, når jeg kommer hjem?

Vel inde i Italien troede jeg Autohof var et forbudt ord, men 100 meter før betalingsanlægget til selve motorvejen dukkede et skilt op til overnatningsstedet, så vi kørte ind for at overnatte sammen med de andre mange autocampere, der også havde fundet stedet. Det var mange år siden jeg havde været der, så jeg havde glemt alt om hvordan man kom ud igen (man skulle igennem 2 bomme og selvfølgelig der have bomkort og betaling i orden). Jeg gik hen til den rare mand i "buret", som havde mere travlt med at løse kryds og tværs end med at interessere sig for hvad der skete lige uden for vinduet. Det viste sig at han hverken kunne snakke engelsk eller tysk - jeg måtte ryste lidt på hovedet, hvem ansætter sådan en? Det lykkedes mig at gøre mig forståelig på italiensk og jeg fik både betalt for billetten for overnatningen - 15 Euro med strøm - og hævet nogle penge i en Bankomat til den videre færd.

Så gik det videre sydpå næste morgen. Omkring kl. 17 ankom vi til destinationen - San Marino. Den var først blevet besluttet dagen før, da overvejelserne gik på en tur omkring Obelink i den østligste del af Holland, et besøg på Nürburgring samt en tur til Rüdesheim for at se lidt fyrværkeri for derefter at køre til Cinque Terra. Men især efter at have læst "anbefalinger" af campingcheques campingpladser i sidstnævnte område og lidt også vejrudsigten for San Marino og Cinque Terra området blev det San Marino som første mål, også for at være sikker på at få bare lidt godt vejr denne sommer. Så kunne vi måske se på Obelink og Nürburgring på vej hjem.

Campingcheques campingplads i San Marino ligger nærmest i etager og man bør nok lige undersøge hvor man vil have plads til fods. Men vi var trætte og området var stejlt, så vi tog bilen med. Selvfølgelig kørte vi ind i en blind lomme, hvor der ikke var plads til at vende, så da jeg bakkede tilbage gik bagenden af campingvognen i jorden pga. niveauforskellene og de smalle veje. Der skete dog ikke nogen materiel skade. Det var støttebenene, der tog fra.
 
Køleskabet kørte stadig på gas - som det havde gjort hele vejen ned - da jeg satte strøm på campingvognen. Men termosikringen "sprang" de første gange jeg forsøgte, og der var noget der lugtede brændt inde i campingvognen, lige ved køleskabet. Men pludselig virkede det - og det lugtede stadig brændt ved køleskabet. Køleribberne var også temmelig varme og udstødningen fra gassen til køleskabet havde misfarvet campingvognen - dog ikke værre end det kunne tørres af. Jeg slukkede for gassen og den grimme lugt forsvandt. Når der er snavs i brænderen, kan forbrændingen sagtens stinke af brændt plastik eller lignende, så vi besluttede os for ikke at bruge gassen i køleskabet på resten af turen. Så måtte vi se på det når vi kom hjem. 
San Marino er en lille stat på 60 km2 - og derfor er afstanden mellem hyggelig bybeboelse på bjergskråningen ikke langt fra industrikvarterene.

Vi har købt abonnement ved 3 for at kunne gøre brug af billig internetforbindelse, men den forsvandt pludselig i aftes og er ikke dukket op igen her til morgen. Gad vide hvad der foregår?

I går forsøgte vi at finde et sted at handle - men det er helt umuligt i seistatiden, som strækker sig helt til mellem 16 og 17. Så jeg måtte på 2.-dagaen her "nøjes" med min livret fra campingpladsens restaurant - en pizza quattro formaggio. Så løber tænderne nemt i vand :)

Det er i dag torsdag d. 17-09, vi kørte hjemmefra søndag eftermiddag - og nu er det tid til at finde et sted der har åbent hvor man kan gøre lidt dagligdagsindkøb.

19-09-2015

Det har været en varm dag. Temperaturen har lagt på 37-38 grader, så det var godt vi var på tur i bilen. Vi var en tur på Camping Rubicone for lige at hilse på - de lukker sæsonen  om 3 dage, vi synes jo at det er lidt tidligt, men der skulle efter sigende stadig være godt gang i den ved Gardasøen. Bagefter kørte vi i Romagne centeret, hvor jeg forsøgte at finde en der kunne fikse min telefon. Vi fik adressen på en, men da prisen på grisen steg fra 60 til 80 Euro midt i samtalen samtidig med at han ville have min telefon i nogle dage sprang jeg fra.

Om eftermiddagen fandt vi en reparatør i San Marino, som ville fikse det for 60 Euro. Han fik mit telefonnummer og ville ringe når han havde fået stumper hjem.

Vi satte gang i Cobb-grillen på campingpladsen. Det er første gang vi har brugt den i et par år, da vi ellers har spist ude. Men nu skal den bruges! Quattro Formaggi i restauranten eller ej :)


Vi har fået installeret en dims til at måle på batteriet. Det afslørede hvad der tilsyneladende er en fejl i en omskifterknap, der findes i rigtig mange Knaus campingvogne - der bliver ikke ladet på batteriet, med mindre man motionerer knappen. Om det er en fejl, vil vise sig når jeg får det undersøgt hjemme i Danmark. Dimsen måler om batteriet er fuldt opladet. Da jeg ladede på det første gang hjemme efter længere tids tilstand, kunne den kun lade batteriet op til 85% af sin kapacitet. I går nåede den op på 99%. Jeg bruger en CTEC lader. Instrumentet er anbragt dette sted indtil jeg finder en mere fast plads til den.
Primitiv camping - der er lige plads til bil og campingvogn og et bord bagved. Prisen for 14 dage bliver 11 dage på campingcheques.
Hvis det skulle have undgået nogens opmærksomhed, vil jeg lige gøre opmærksom på at vi har fået ny campingvogn. Historien om den gamle kan ses her: 

Den nye er en Knaus Nordic Plus 590 AEG årgang 2008. I midten er den - som det fremgår af billedet - forsynet med en dobbeltseng i højre side (vi kikker bagud) og i venstre side et computerbord. Nogle har et sminkebord i stedet, men det valgte vi behændigt fra, da vi så på "ny" campingvogn. Bagerst til venstre i vognen er brusebad, det bruger vi ikke, så der ligger der vasketøj plus alt det løse. I den anden ende af dobbeltsengen er et tv installeret - vi har valgt at beholde det i campingvognen, til gengæld er plastiket på antennen på taget brækket, så den hænger bare ned af stangen, når den er slået op.
Lige over for brusebadet - med samme længde som sengen er bred - er toilet med håndvask. Uden for billedet er etskab over håndvasken, et par kroge til håndklæder samt en radiator, som selvfølgelig bliver brugt af det ALDE-anlæg der også er monteret i vognen.
Vi holder faktisk her i Italien og fotograferer ind i San Marino. San Marino er med sine 60 km2 kun en prik i det italienske landskab.
Turen til toppen er en tur vi har taget hver gang vi har været på Camping Rubicone. Der er kun omkring 30 km herud, og man bestemmer selv om man vil køre af de små - smalle - veje eller om man vil køre på de meget trafikerede brede veje. Udsigten - når man er kommet ud af bilen - er lige imponerende hver gang man kommer derop. I baggrunden ses Adriaterhavet, og det er muligt at se en temmelig lang strækning af kysten.
Det kostede 3½ euro at bruge parkeringspladsen i 3-5 timer - som der stod på betalingsautomaten. Tidligere på dagen var vi i Supermarked, hvor en kvinde foran i køen mmed indkøbsvognen proppet med varer lod os komme foran - så da vi kørte igen, gav vi parkeringsbilletten dem i bilen bagved os, som holdt og ventede på vores plads. Så var den vist betalt tilbage :) . Der var stadig 3 timer tilbage. Næste gang vi kommer herop vil vi have lidt at spise - de har Quattro formaggio på menuen flere steder, bemærkede jeg til tilfældigvis. Parkeringsvagten havde travlt med at holde øje, der kørte også en rundt i en parkeringsvagtsbil - de har nok kronede dage heroppe.
20-09-2015

I dag er det søndag. Alt har lukket hernede om søndagen, undtagen de store supermarkeder. Vi besluttede os for at køre en tur til Perugia - 150 km på små veje. Den sidste strækning var på en hovedvej, hvor man måtte køre 110, så det gik rimelig godt med de 90 vi kørte med :) Der var ikke mange biler på vejene, men de som var var rigtig dygtige til at holde en afstand til mit anhængertræk på 3-4 meter, når man kørte med maks. tilladte hastighed.

Perugia er en temmelig stor by, men der var forbavsende få mennesker at se, så vi besluttede os for at køre tilbage igen med det samme og så måske køre derned en anden dag. Temperaturen var steget fra omkring 19 da vi kørte fra San Marino til 28 i Perugia - vi var rigtig kommet til syden. Da vi kørte tilbage igen, faldt temperaturen igen til 19. På turen var vi oppe over et pas i 980 meters højde - navn ukendt, det var langt uden for lands lov og ret.

Vi kørte over 300 km. Billedet viser San Marino fra en anden side end hvad vi kender den. Forgrunden kunne jeg desværre ikke gøre noget ved lige der.
En sø vi kom forbi i god afstand ude på landet. Den lokkede ikke nok til at vi kørte over til den - måske senere på turen.

I receptionen fandt vi ud af at internettet på campingpladsen var gratis - så var vi fri for at bruge af de 10 Gb "3" giver ud af på udenlandsture. Nu er der mere end nok data at tage af til resten af turen. Selv om vi holder et godt stykke fra receptionen, kan vi godt modtage data over deres Wifi. Det er første gang jeg er faldet over gratis internet på en plads. Det må der holdes øje når der vælges pladser i fremtiden - i den udstrækning det er muligt.
Som ekstraudstyr har jeg installeret en Energy Logger 4000. Den viser alt hvad der er værd at vide om 230V forbruget i vognen. På billedet vises øjebliksforbruget, men ud over en masse andet kan den også vise det totale forbrug siden sidste nul-stilling. Med Campingcheque kan man bruge op til 5Kw om dagen, her på 5 dagen ligger vi et lille stykke under. Det er rart nok at kunne følge med i. Jeg tror dog ikke campingpladsen holder øje med vores forbrug. De var ikke interesserede i hvilken plads vi lå på.

21-09-2015
I dag kørte vi først ind i San Mauro a Mare. Det er byen lige ved siden af Camping Rubicone - Inger ville godt ind at se derinde. Men de fleste forretninger er lukkkede og slukkede. Alligevel lykkedes det en af de åbne forretninger at sælge os et par cloggs - vi manglede dem. FotoMax, som også har forretning i byen, og som i mange år - bl.a. i halvfemserne og nullerne - tog billeder til "baby-disco" på Rubicone, havde lukket forretningen helt og takkede kunderne på skilte i forretningen.

Bagefter kørte vi sydpå, til Befane, et indkøbscenter, hvor vi også har været nogle gange efterhånden. Vi købte lidt ind i supermarkedet - resten af forretningerne var for det meste tøjforretninger. "3" var også repræsenteret sammen med andre mobiltelefonabonnementudbydere. Jeg fik ikke spurgt til deres priser hernede.

Bagefter kørte vi på campingpladsen for at spise tagliatelle med kød til.

Et kik i vejrudsigten afslørede 2 dage med regn og derefter en hel uge med temperaturer omkring 15 grader. Vi havde egentlig regnet(!) med 14 dages overnatning i San Marino (campingcheques 14=11, dvs. 14 overnatninger for 11 dages pris), men 26 mm i timen midt på dagen og i øvrigt regn hele dagen var lige grov nok, så vi pakkede vores sydfrugter. Jeg var omkring firmaet hvor jeg havde bestilt et nyt kamera til min telefon, men her på 6. dagen efter at de havde lovet det ville tage 3-5 dage at skaffe stumper hjem, var meldingen yderligere 3-5 dage. Det blev ikke her jeg fik nyt kamera i.

Vi kørte nordvestover, op over Po-sletten, samme vej vi var kommet. Vi var ude efter en ny campingcheque campingplads ved Desenzano. Adressen kunne ikke findes på VW´s topmodel af en navigator, men jeg fandt det på et googlekort på telefonen på en rasteplads, hvor jeg var holdt ind få km før byen. Da vi efter denne korte pause kørte videre, var der pludselig vilde kastevinde og stærk blæst. Efter 6-8 km ankom vi til pladsen San Francesco di Desenzano, hvor vi vil tilbringe 6 dage. På 7.-dagen lukker pladsen for sæsonen for i år.

Vi fandt en trang plads, hvor vi igen fik fornøjelse af moveren. Med vores tidligere campingvogne havde vi undgået de pladser hvor der skulle skubbes alt for meget - nu var det temmelig ligegyldig hvordan højdeforskellene var på pladsen. Op på den gule klods og klar til at nyde ferien.
Dagen efter havde vinden lagt sig. Vi gik en tur ned på stranden, jeg går ud fra at ovenstående billede er imod "tangen" med byen Sirmione. 
Bussen gik vi tilfældigt forbi på pladsen, godt man ikke skal fodre den på landevejen :)

Op over middag blev vi rastløse og startede på at køre Gardasøen rundt. Der var en del trafik, men de fleste kørte mindre aggressivt end vi havde oplevet i området omkring San Marino. På sidstedelen af turen - vi kørte mod uret - drejede vi ind i Lasize og fik os en pizza.
Allerede tidligt på aftenen kunne vi se at solnedgangen ville blive helt speciel flot - jeg har aldrig nogen sinde set så mange mobiltelefoner være rettet imod det samme punkt i horisonten som i dag. Man skal lege til med blænden når man tager billeder imod solen - det er svært på en mobiltelefon, resultatet bliver sjældent som i virkeligheden. Ovenstående billede er - i lighed med alle de andre billeder på denne webside - original ud af kameraet. Ingen liren med blænden eller photoshop bagefter.
Fuglene på pladsen har vænnet sig helt til godbidder. De sværmer omkring pladserne bare man sidder udenfor og nyder ingenting. Vi smed et godt stort stykke franskbrød, som en af dem fløj afsted med efter et par forsøg.

Vi er nået til lørdag, som vi brugte til at køre til Idre-søen. Vi kørte vest omkring den og forsøgte at komme rundt om den - det kunne ikke lade sig gøre. Vi endte her:
.. på en Helikopterlandeplads, hvor udsigten var som ovenfor. Et skilt lige derved fortalte, at vejen endte blindt om 7 km, selv om vejen på kortet var markeret som om den gik lige igennem. Vi vendte rundt og satte derefter kursen imod Riva del Garda. På vejen kom vi forbi Ledro-søen, hvor der var et stort marked. Vi holdt ind for at se om der var noget interessant, men markederne er jo som de nu er. Vi mangler dog stadig en badekåbe til undertegnede, den benytter man når man går under bruseren på campingpladsen. Den fungerer som håndklæde når man tager den på og som tøj når man går tilbage til campingvognen.

Vi spiste på en restaurant i Garda. Spaghetti Carbonare kan anbefales - ost, æg og spaghetti.  Inger fik noget tyndt kød, som jeg blev nødt til at spise resten af så det så ud som om hun havde spist op. Livet er hårdt og brutal en gang i mellem :)

Vi gik det meste af eftermiddagen i Riva. Byens strømforsyning blev klaret af nogle rør, der transporterede vand ned af den stejle klippe til byniveau, hvor den blev lavet om til strøm. Det skulle fikses en gang i mellem, så må man jo kravle i master.
Som det tydeligt fremgår af billedet til højre, kravler der 3 personer rundt i den mast man kan se på billedet til venstre! :)
Der har været så meget bøvl med VW og deres snydesoftware mens vi har været afsted. Som det fremgår af spionfotos lige ovenfor, frisk fra fad i Riva del Garda, er VW begyndt at arbejde på fartøjer, som hverken har software eller evnen til at forurene :)
Renault(?), formoder jeg? Desværre var der ingen ejer i nærheden trods den frie adgang til køretøjet.
"Den" holdt på den parkeringsplads vi parkerede på under popholdet i Riva Del Garda. For ikke at tage alt for meget  af glansen af den, parkerde vi et par pladser væk OG i en anden række. Lidt flink har man jo lov til at være :)
Først var i på et lokalt marked i Desenzano - det var dog lidt halvkedeligt, tøj det meste. Senere på dagen besluttede vi os for at brænde noget diesel af, så vi kørte en omvej og endte i Lazise, hvor vi købte nogle cloggs. Det var på indkøbssedlen sammen med badekåber, som vi desværre ikke er faldet over endnu. Bagefter kørte vi sydpå og endte i Pescheria i dag. Det betyder noget i retning af fiskeri. Det var - lige som de andre gange vi var kørt igennem - sort af mennesker i en gågade, så vi besluttede os for at se os lidt omkring. Vi fandt en parkeringsplads og gik en tur.
Vi havde set denne løve da vi kørte igennem byen nordpå, her er den fanget inde i gågaden. Imponerende pragteksemplar af en - løve :)
Der så nu ikke til at være meget vagthund over den, som den lå der. En pige samlede længere henne ad gaden sin lille lommeuldshund op og bar den forbi løven - ingen grund til at løve(!) en unødig risiko :)
Hen under aften på campingpladsen dukkede en ældre herre med dårligt ben op - han var, med pladsens kort i hånden, et par gange forbi for at besigtige de tomme pladser der var lige over for. Derefter dukkede han op med en autocamper med denne fine bil på krogen. Det var forgængeren for en VW 181, men 1944 modellen, som denne var - er en KdF (Kraft durch Freude). Bilmærked var et primitivt VW-mærke med et tandhjul omkring. Den er bygget i 1944.

På vores sidste dag på camping San Frencesca - med campingcheque til 120 kr. om dagen plus lidt småtteri i kurskat og internetadgang - tog vi en tur til Verona - efter at have byttet nogle cloggs i Lazise. Verona er en gammel by med gamle bygninger og en "arena", som også så gammel ud. Visse steder kunne man se udgravning fra gammel tid. Inde i centrum var der et ekstra højt tårn, som så lidt nyere ud end de andre. Med skyerne i baggrunden kom man nemt ud af balance, når man lagde hovedet tilbage og så op imod toppen.

Bagefter kørte vi tilbage til campingpladsen. Vi har haft gang i grillen 6-7 gange på turen, og denne sidste dag her er ingen undtagelse. Vi har fundet noget god chili tomatsovs, som kan give hvad som helst en god stærk smag :)

Næste dags morgen var det tid til afgang. Turen gik nordpå, over Resschenpas. Pas er som bekendt obligatorisk, når man camperer syd for Alperne, det står i Schengenaftalen.
I Resschensee ligger en by begravet (!) - det eneste der rager op over søen er kirketårnet. Dertil er der så indrettet en betalingsparkeringsplads, så man ikke behøver at få dårlig samvittighed over at spærre hovedvejen.

Vores tur fortsætter her:
 
Back to content | Back to main menu